Debata o aquaparkach od lewej K.Woźnicka T.Pawłowski B.Walas G.Wojciul - foto portal Basenprof
2014-05-15
Aquapark w hotelu - korzyści czy koszty? Relacja z konferencji
Około 2 mld zł rocznie wart jest rynek aquaparków i pływalni rekreacyjnych w Polsce. Nic więc dziwnego, że tego typu inwestycji przybywa jak grzybów pod deszczu. Czy rynek hotelowy odnalazł sposób na przyciągnięcie klientów? Jak budowa aquaparków przy hotelach może poprawić ich odwiedzalność i obroty, czy wydłuży sezon wypoczynkowy? Jak szybko zwraca się tego typu inwestycja? Na te i wiele innych pytań szukali odpowiedzi prelegenci jednego z paneli podczas 6 Konferencji Inwestycji Hotelowych w warszawskim hotelu Intercontinental. Organizatorem była Grupa Eurobuild.
W debacie uczestniczyli: Bartłomiej Walas wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Tomasz Pawłowski prezes Condohotels Management Sp. z o.o. oraz Karolina Woźnicka z firmy Pol-Glass s.j. Moderatorem dyskusji, której przysłuchiwało się ponad 120 przedstawicieli hoteli z całej Europy był Grzegorz Wojciul z przedsiębiorstwa Anchem.
Bartłomiej Walas z POT stawiał pytanie, czy aquapark przy hotelu jest w stanie przyciągnąć doń gości, czy wręcz przeciwnie - może ich skutecznie odstraszyć. Zaznaczył, że na takie inwestycje możliwe jest uzyskanie dofinansowania, co może zachęcić inwestorów do budowania tego typu infrastruktury.
Stwierdził, że w dzisiejszych czasach turysta nie zadaje sobie pytania "gdzie pojechać, tylko po co?" a jak wskazują badania, prymu nie wiedzie wcale turystyka biznesowa, tylko wypoczynkowo-rekreacyjna. Dlatego gdy hotel z aquaparkiem będzie miał ciekawą ofertę np. dla rodzin z dziećmi, to na pewno taka inwestycja będzie miała rację bytu.
Tomasz Pawłowski z Condohotels Management, który m.in. zarządza Hotelem Platinum połączonym bezpośrednio z Aquaparkiem Ostróda stwierdził z całym przekonaniem, że ten obiekt basenowy nie koliduje w żaden sposób z działalnością hotelu, a jest wręcz uzupełnieniem hotelowej oferty. Park wodny odwiedzany jest zarówno przez mieszkańców miasta, jak i hotelowych gości, którzy chwalą sobie takie rozwiązanie. W przypadku hotelu Platinum to właśnie aquapark powoduje, że hotel ma dobre obłożenie (średnio na poziomie 58%). Dzięki dobrej współpracy z lokalnymi samorządami, aquapark w godzinach rannych odwiedzają szkoły i słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku, dzięki czemu udaje się wypełnić te godziny funkcjonowania obiektu, które nie generowałaby przychodu w przypadku klienta indywidualnego.
T. Pawłowski zaznaczył, że najistotniejsze jest to, aby przeprowadzić segmentację rynku i określić docelową grupę kliencką - bo inaczej budujemy ofertę dla klienta biznesowego a inaczej dla rodzin z dziećmi. Dopiero wtedy możemy określić, jakie grupa targetowa hotelu ma potrzeby i w tym kierunku konstruować ofertę oraz planować ewentualne inwestycje. Tylko wtedy możemy stwierdzić, czy połączenie usług hotelowych z wodnym parkiem może przynieść zysk.
Jeżeli hotel decyduje się na łączenie oferty hotelowej z rekreacją w aqauaparku, ważne jest, aby gość hotelowy otrzymał w ramach opłaty nielimitowany dostęp do tej rekreacji - warto więc negocjować ceny wstępu z zarządcą wodnego parku, bo to korzyść dla obu stron.
Jak zauważył moderotor aquparkowego panelu Grzegorz Wojciul z firmy Anchem - aby oferta wodnej rekreacji była całkowitym dopełnieniem usług, należy zaplanować odpowiednie atrakcje wodne.
O tym, jakie atrakcje warto instalować w hotelowych basenach opowiedziała Karolina Woźnicka ze spółki Pol-Glass. Stwierdziła, że na polskim rynku od kilku lat obserwuje się zdecydowany trend w kierunku wypoczynku rodzinnego i zapotrzebowania na atrakcje wodne przede wszystkim dla dzieci od wieku niemowlęcego do 10 lat. Jak powiedziała - ta grupa klientów na rodzimym rynku jest zdecydowanie niezagospodarowana i czas to zmienić. K. Woźnicka przedstawiła jedno z rozwiązań - brodzik, czyli wodny plac zabaw dla najmłodszych gości hotelowych, które nie wymaga zbyt wielkiej inwestycji i idealnie wpisuje się w warunki każdego obiektu (o brodzikach pisaliśmy w ubiegłym roku na naszym portalu). Podkreśliła, że brodziki mogą być instalowane zarówno w istniejących już obiektach bez wymogu ich przebudowy lub w nowych projektach. Ich atutem jest możliwość instalowania w dowolnym miejscu - także jako baseniki zewnętrzne. To bez wątpienia dobre rozwiązanie dla obiektów hotelowych, wymagające niewielkiej powierzchni i niewielkich nakładów finansowych, w zamian dające możliwość zdecydowanego poszerzenia oferty hotelowej. Przedstawicielka Pol-Glass podkreślała, że brodziki są produkowane na indywidualne zamówienie klienta, co sprawia że każdy z nich jest niepowtarzalny.
Wspomniała także o dostępnej na rynku szerokiej ofercie zjeżdżalni wodnych, oraz przedstawiła rozwiązania na optymalizację kosztów eksploatacji takich urządzeń. Jak zauważyła - wiele obiektów w okresie zimowym musi wyłączać zewnętrzne zjeżdżalnie z użytkowania ze względu na zbyt duże straty ciepła, na co lekarstwem może być ocieplanie zjeżdżalni.
Wszyscy prelegenci zdecydowanie stawiali na konkurencyjność i innowacyjność, bo przy powstających licznie nowych obiektach, ważne jest, aby podążać za nowymi trendami, które przychodzą np. z zagranicy i aby przynajmniej co kilka lat wprowadzać nowości do swojej oferty, tak by przyciągnąć nowych klientów, ale i utrzymać już istniejących. Dlatego korzyści z łączenia usług hotelowych z wodną rekreacją może być wiele, a do najważniejszych zaliczyć można:
- pozyskanie nowej grupy klientów
- wydłużenie sezonu
- zwiększenie atrakcyjności obiektu
- gwarancja dostępu do atrakcji nawet przy złej pogodzie.
Na dowód potwierdzenia swojej tezy o opłacalności łączenia usług hotelowych z qauaparkami, K. Pawłowski opowiedział na koniec o powstającej w Ostródzie inwestycji, jaką jest aquapark przy Hotel & Resort Plaza.
Podczas Konferencji zastanawiano się także co przyniesie dla rynku hotelowego rok 2014 - czy nasz region Europy nadal będzie się rozwijał i jakie obiekty będą powstawać? Czy przekształcanie starych zabytkowych obiektów w hotele to dobry biznes i jakie są w tym zakresie możliwości pozyskania dofinansowania UE?
Ciekawym panelem tematycznym była "Moda na zdrowie", podczas którego rozmawiano o powstałej rynkowej niszy uzdrowiskowej. Uzdrowiska w Polsce były w modzie w czasach PRL-u. Później zostały zapomniane, stając się reliktami przeszłości. Kojarzone dawniej głównie z turystyką leczniczą i wyjazdami opłacanymi przez państwo, dziś zmieniają swoje oblicze. Obecnie to nie tylko domy kuracyjne, ale również kompleksy sportowe wyposażone w baseny, siłownie czy nawet skate parki dla dzieci i młodzieży. W Polsce w państwowych rękach nadal znajduje się ponad 20 ośrodków uzdrowiskowych, które mają zostać sprywatyzowane. Podstawowym pytaniem tej debaty było to, czy w uzdrowiska warto zainwestować?
Design hotelowy to kolejny poruszony podczas Konferencji temat. Warszawski hotel Bristol czy Victoria to tylko przykłady hoteli, które przeszły w ostatnim czasie gruntowną modernizację. Jak zaprojektować hotel od nowa po latach? Czy stara bryła z nowym wnętrzem przyciągnie więcej klientów? Czy magnesem dla nich będzie designerski wine bar czy może egzotyczna strefa SPA & wellness? Czy znane nazwiska projektantów przyciągną nowych gości, czy warto zatrudniać "gwiazdy"?
Ostatnim tematem dyskusyjnym był klient biznesowy, który jest jednym z kluczowych na rynku hotelowym, a sposobów na przyciągnięcie jego uwagi jest wiele. Promocja i reklama w sektorze klienta B2B w branży hotelarskiej może czerpać wzory z działań B2B w innych branżach, które docierają także do wyselekcjonowanej, biznesowej grupy odbiorców. Podczas panelu dzielono się m.in. swoim doświadczeniem w zakresie strategii marketingowych i public relations.
6 Konferencja Inwestycji Hotelowych odbyła się 13-go maja w Warszawie. Portal Basenprof był Patronem Medialnym Konferencji, a uczestnikami debaty o aquaparkach byli nasi Eksperci z firm Anchem i Pol-glass. Branżę basenową jako Brązowy Sponsor reprezentowała także firma Fluidra Polska.
Autor: Diana Sinkiewicz portal Basenprof