Rozmowy branżowe Konferencje Academy of Pool Experts Dodaj firmę Newsletter TV Basenprof
Artykuły - rozwiązania dla obiektówwięcej artykułów


















System biometryczny TT Soft

2018-04-09
Śremska pływalnia prekursorem systemów biometrycznych w Polsce

Śremski Sport jako jedyny obiekt w Polsce posiada zaawansowany technologiczne biometryczny ESOK. To zupełna nowość w naszym kraju.


Co to jest system biometryczny?


Najprościej mówiąc jest to kontrola dostępu oparta na technologii Mifare, która wykorzystuje czytniki dualne oraz skanery biometryczne analizujące naczynia krwionośne dłoni. Dzięki zastosowaniu biometrii mamy stuprocentową pewność w identyfikacji klienta, a tym samym wejście np. do siłowni czy na basen może odbywać się bez konieczności podchodzenia do kasy lub wydawania paska basenowego.

Zastosowanie biometrii naczyń krwionośnych dłoni stanowi rozwiązanie niezwykle wygodne (brak paska transponderowego) i szczelne (brak możliwości np. wymieniania się paskami pomiędzy Klientami) ponieważ identyfikacja jest jednoznaczna.

Istotnym jest, że system nie pobiera od użytkowników danych biometrycznych, tylko je odczytuje. Odczytane dane są zamieniane na ciąg znaków i wielokrotnie szyfrowane zarówno w czytnikach na drodze przesyłania danych do komputera, jak i podczas przechowywania w systemie. Nie da się ich więc odtworzyć i ponownie wykorzystać. To ważne z punktu widzenia wchodzących niedługo przepisów dotyczących RODO.


Pierwszy w Polsce obiekt z systemem biometrycznym


Pierwszym w kraju obiektem sportowym, który posiada biometryczny ESKO jest Śremski Sport Sp. z o.o. Spółka posiada bogatą bazę sportowo-rekreacyjną. Obiekt sportowy przy ulicy Staszica, w którym wdrożono system składa się z kilku kompleksów: pływalni z basenem sportowym, basenem do nauki pływania, brodzikiem i wieloma atrakcjami wodnymi, saunarium, pełnowymiarowej sali sportowej, kortów do squasha, siłowni, kręgielni a w sezonie zimowym krytego lodowiska.

Śremski obiekt został wyposażony w 16 czytników dualnych w technologii RFID i biometrycznej, 3 bramki kołowrotkowe, 3 bramki obrotowe średniej wysokości i 1 bramkę uchylną. Dostarczone szafki depozytowe i ubraniowe wykonane z laminatu HPL wyposażone są w 12 sterowników z ekranami dotykowymi, na których każdy klient sam wybiera dostępną szafkę (wolny wybór).

Obiekt podzielony został na 7 stref objętych kontrolą dostępu z wykorzystaniem czytników dualnych opartych na technologii Mifare oraz w skanery biometryczne oparte na analizie naczyń krwionośnych dłoni.

Uzupełnieniem systemu ESOK jest zaawansowany system sprzedaży przez Internet, w pełni zintegrowany z systemem kasowym, gdzie dane ze sprzedaży internetowej i “lokalnej” spójnie się uzupełniają.



System biometryczny od strony użytkownika


O tym, jak nowy system sprawdza się w obiektach Śremskiego Sportu rozmawiamy z jego prezesem, panem Danielem Cicharskim.


Diana Sinkiewicz:
Czym charakteryzuje się wdrożony w Państwa obiekcie system biometryczny?

Daniel Cicharski:
Klienci nie muszą używać żadnych dodatkowych gadżetów poza swoimi dłońmi aby wejść na nasz obiekt sportowy. Wszystko opiera się o biometrię – czyli układ krwionośny w dłoni człowieka. Na tej podstawie osoby są identyfikowane i mogą korzystać z naszych usług. Transpondery wydajemy obecnie wyłącznie małym dzieciom, ponieważ z ich dłoni dane się nie sczytują, osobom, które mają problemy z układem krwionośnym, bo wtedy także dane nie sczytują się prawidłowo i  osobom, które sobie tego zażyczą, bo nie chcą skorzystać z tej technologii, jednak są to przypadki odosobnione, występujące sporadycznie.

Skąd pomysł na wdrożenie systemu biometrycznego w Państwa obiekcie?


Dwa lata temu rozpoczęliśmy remont naszego basenu – wybuchł na nim pożar i był on w bardzo kiepskim stanie. Stan techniczny groził zawaleniem się niecki basenowej. Byliśmy więc zmuszeni dokonać radykalnej modernizacji obiektu. Spotkaliśmy się wtedy z firmą TT Soft z Rzeszowa, która nam zaproponowała nowatorski i jedyny w Polsce na ogólnodostępnym obiekcie publicznym system biometryczny. Jesteśmy więc prekursorami, jeżeli chodzi o obiekty sportowe w Polsce i muszę powiedzieć, że jesteśmy z tego powodu bardzo zadowoleni.


System funkcjonuje od listopada – czyli już 4 m-ce. Jakie są Pana obserwacje – czy to z perspektywy czasu dobry wybór?


To był bardzo dobry wybór i jedyny, jaki mógłby być – nie zamienilibyśmy go na żaden inny.


Co wobec tego dało wprowadzenie tego systemu?


Przede wszystkim mamy dokładne i szczegółowe dane statystyczne m.in. dotyczące natężenia ruchu, czy dynamiki wejść, które dają nam szeroki pogląd na to, co dzieje się w naszym obiekcie.

System przyczynił się do rozładowania kolejek, bo klienci którzy mają wykupione karnety, nie przechodzą już przez bramkę wejściową przy kasie, tylko przez osobne wejście. Nie stoją w kolejkach, więc ruch tych osób został usprawniony całkowicie.

Pozostałe osoby muszą wprawdzie podejść do kasy i przejść przez bramkę rozliczeniową, jednak jeśli chodzi o klientów z karnetami – jest to na pewno strzał w dziesiątkę. Ci klienci poza zakupem raz w miesiącu, czy raz na dwa miesiące gdy kupują karnet, nie mają w ogóle styczności z kasą, są więc obsługiwani bez ingerencji czynnika ludzkiego.

Na pewno system biometryczny jest też korzystny ze względu na oszczędności, jakie generują się dzięki niekorzystaniu z tradycyjnych pasków. Transpondery się zużywają, gubią, i trzeba je co jakiś czas dla każdego obiektu dorabiać. W naszym przypadku nie ma takiej potrzeby, bo paski wykorzystywane są obecnie sporadycznie – jak wspomniałem wcześniej korzystają z nich tylko osoby, które albo nie mogą, albo nie chcą stosować tego systemu.

Jakie są reakcje Państwa klientów?

Bardzo chętnie korzysta z tego systemu młodzież. Osoby, które raz spróbowały także nie chcą już rozliczać się inaczej. W zasadzie obserwujemy bardzo pozytywne reakcje klientów. Jest niewielka grupa osób, które się tego systemu albo boją, albo ze znanych sobie przyczyn nie chcą z tej nowości korzystać, ale naprawdę są to sporadyczne przypadki. Oswojenie się z tym systemem - jak z każdą nowością wymaga czasu. Kiedyś obawiano się komputerów, czy telefonów komórkowych a teraz nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Wszystko wymaga czasu i dotarcia do naszej świadomości, że technika idzie do przodu i musimy podążać w tym kierunku. A nasi klienci w zdecydowanej większości  to osoby, które są otwarte na nowe technologie.


Informacje na temat biometrycznego ESOK:

Grzegorz Tarnowski
GSM: 692 294 923
e-mail: grzegorz.tarnowski@ttsoft.pl
www.ttsoft.pl
Zobacz jak działa system biometryczny:
Autor: Diana Sinkiewicz - portal Basenprof
Przeczytaj także:
„Editems - sposób na dodatkowy dochód obiektu”
- www.basenprof.pl/artykuly/1425/editems_-_sposob_na_dodatkowy_dochod_obiektu.html

zamknij

Przeczytaj także

Legionella - prawidłowe praktyki dla hoteli i stref basenowych
Choroba legionistów, zwana też legionellozą to zjawisko znane w branży basenowej/Spa. Profilaktycznie prowadzi się badania wody basenowej na obecność bakterii Legionella pneumophila, należy jednak pamiętać, że obiegi, [...]

Konferencja Hotel Spa Baseny i Saunaria


Academy od Pool Experts


Agencja Rozwoju Infrastruktury Basenowej



Copyrigth Basenprof © 2012-2024. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie bez zgody Wydawcy zabronione.