Przeczytaj: Audyt bezpieczeństwa na przykładzie parku wodnego - cz. 1:
www.basenprof.pl/aktualnosci/1632/audyt_bezpieczenstwa_na_przykladzie_parku_wodnego_-_cz_1.html
Etapy wdrażania audytu bezpieczeństwa
Cały cykl wprowadzania audytu, składać się będzie z trzech części, opierających się o kwartały sprawozdawcze, realizowane przez okres jednego roku.
Etap I
-
Zapoznanie ratowników ze wszystkimi procedurami, opracowanymi na potrzeby obiektu, zarówno w odniesieniu do regulaminów, podziału obiektu na strefy i podstrefy (wraz z przydziałem stanowisk do poszczególnych stref nadzoru) a także dokumentacją, jaką mają prowadzić. Ratownicy potwierdzą w formie pisemnej, przyjęcie do wiadomości i stosowania – zasady pełnienia dyżuru ratowniczego, opracowane dla obiektu.
-
Ratownicy odbędą spotkanie z osobą wdrażającą audyt, w czasie którego będą mogli przedstawić swoje (dotychczasowe) rozwiązania w omawianej materii.
-
Przez okres 2–3 tygodni obowiązywać będą procedury zalecone w audycie, z ewentualnymi poprawkami nanoszonymi z uwzględnieniem warunków panujących na obiekcie. Poprawki zostaną opracowane przez wdrażającego.
-
Ratownicy będą spotykać się z wdrażającym co najmniej raz w miesiącu, w celu bieżącego korygowania wszystkich procedur i zasad, mających obowiązywać w kompleksie. Dlatego muszą oni analizować wszelkie sytuacje, wydarzające się na (nazwa obiektu), by jak najlepiej dostosowywać procedury do panujących warunków i możliwych zagrożeń.
-
W pierwszym kwartale powinna nastąpić ostateczna adaptacja audytu (w odniesieniu do procedur i dokumentacji), uwzględniająca uwagi, przemyślenia i doświadczenie całego zespołu ratowniczego, zatrudnionego w (nazwa obiektu).
-
Każdego miesiąca zostanie przygotowane sprawozdanie, podsumowujące wykonane czynności. Raport będzie zawierał załączniki w formie m.in. poprawionych wersji procedur audytu, nowe dokumenty, zrealizowane inicjatywy etc.
- Zwieńczeniem każdego kwartału będzie opracowanie zbiorcze, dzięki któremu Zarządzający uzyska pełną informację na temat stanu wdrożenia audytu. Kwartalne omówienie podjętych działań oraz wprowadzonych zasad, pozwoli na wybór najlepszych rozwiązań, służących zapewnieniu bezpieczeństwa użytkownikom obiektu, przy uwzględnieniu możliwości zespołu ratowniczego, bieżących potrzeb, pojawiających się (potencjalnych) trudności i ponoszonych nakładów na tę część funkcjonowania obiektu – w kolejnych okresach.
Etap II
-
Spotkania ratowników z wdrażającym – w miarę potrzeb, zgłaszanych przez którąkolwiek ze stron.
-
Podnoszenie sprawności ratowniczej zespołu poprzez opracowywanie i realizację pozorowanych akcji ratowniczych w różnych wariantach (czasie, miejscu, sytuacji etc.).
-
Schematyzacja postępowania wypadkowego, poprzez opracowanie algorytmów różnych rodzajów zdarzeń.
-
Realizacja co najmniej jednego cyklu doszkalającego (np. w zakresie obserwacji, odpowiedzialności karnej, psychologii, i innych).
-
Opracowywanie raportów miesięcznych.
- Opracowanie sprawozdania kwartalnego.
Etap III
-
Kontynuacja czynności etapu II.
-
Rozpoczęcie „wychodzenia” do klienta – włączanie użytkowników w akcje, realizacja inicjatyw profilaktycznych, budowanie wizerunku obiektu i zespołu kompetentnego, przyjaznego, stanowiącego gwarancję bezpieczeństwa.
-
Przywiązanie ratowników do miejsca pracy, dalsza afiliacja zespołu i klientów w powiązaniu z obiektem.
-
Opracowywanie raportów miesięcznych.
- Opracowanie sprawozdania kwartalnego.
Wszelkie, opracowane dokumenty, będą niezwłocznie przekazywane Zarządzającemu.
Propozycja zastosowania pragmatycznych rozwiązań w drodze do osiągania założonego celu
-
Ratownicy muszą zapoznać się z opracowanymi dokumentami (z audytem) – w części dotyczącej procedur, regulaminów, stref, etc.
-
Ratownicy muszą podpisać oświadczenia, potwierdzające fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania tychże procedur. Wzór oświadczenia stanowi załącznik do niniejszego opracowania.
-
Ratownicy winni zostać poddani weryfikacji umiejętności, w co najmniej 3 próbach (wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie szkoleń w ratownictwie wodnym z dnia 21 czerwca 2012 r., Dz.U. 2012 poz. 747), tj:
1) Przepłynięciu w czasie poniżej 8 minut dystansu 400 m.
2) Przepłynięciu pod wodą odległości 25 metrów z podjęciem dwóch przedmiotów z dna.
3) Holowaniu manekina na dystansie 150 m. trzema sposobami.
-
Ratownicy, którzy nie uzyskają odpowiednich czasów/nie wykonają prób – będą mogli pozostać na stanowiskach, pod warunkiem pozytywnego zaliczenia ww. prób w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące. Zapis taki winien się znaleźć w ich obowiązkach – umowach o pracę. Jeśli w ciągu tego czasu ratownicy nie spełnią tych warunków, zostanie z nimi rozwiązana umowa o pracę (zlecenie).
-
Proponuje się zapewnienie wszystkim ratownikom – w celu utrzymania wysokiej sprawności, nieodpłatnego (lub na bardzo preferencyjnych warunkach) dostępu do możliwości korzystania z pływalni, ewentualnie z sauny i siłowni – poza godzinami pracy.
-
Należy na bieżąco kontrolować aktualność uprawnień ratowników, gdyż część z elementów jest ograniczona czasowo (np. członkostwo w podmiocie uprawnionym do wykonywania ratownictwa oraz KPP)
. - Należy zorientować cały zespół na stały rozwój, na samodoskonalenie poszczególnych jego członków i całej grupy. Winno się dołożyć wszelkich starań, by utrzymać wartościowych pracowników związując ich stosownymi umowami, zapewniającymi komfort dla obu stron, a także stale wzmacniać (różnymi metodami: nagrodami, udostępnieniem obiektu na własne potrzeby, możliwością rozwoju etc.).
Proponowane brzmienie oświadczenia podpisywanego przez ratowników:
Propozycja ankiety badającej opinię ratowników
Ankieta ewaluacyjna wdrażania audytu bezpieczeństwa w przykładowym obiekcie przeprowadzona wśród ratowników. Zebrane informacje służyć mają dalszemu doskonaleniu pracy zespołu ratowniczego i podnoszeniu bezpieczeństwa na obiekcie.
Przykład treści ankiety:
Data: ………………………………… Wiek: ………………….lat Płeć: K M
-
1. Jak ocenia Pan/i przygotowane na potrzeby (nazwa obiektu) procedury? Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
-
Czy ma Pan/i uwagi lub sugestie do wdrażanych procedur?
TAK NIE
Jeśli TAK – to proszę opisać – jakie:
Uwagi:
-
Czy uważa Pan/i, że należy przeprowadzić weryfikację umiejętności (sprawności) ratowników?
TAK NIE
Niezależnie od udzielonej odpowiedzi, proszę podać krótkie uzasadnienie:
-
Co jest dla Pana/i największą trudnością / problemem w pracy na (nazwa obiektu)?
-
Jak ocenia Pan/i przygotowanie zespołu ratowniczego (merytoryczne, fizyczne) do pracy w (nazwa obiektu)? Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
-
Proszę ocenić swoje zaufanie do pozostałych członków zespołu ratowniczego. Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
-
Jak ocenia Pan/i dziennik pracy zespołu ratowniczego przygotowany dla (nazwa obiektu)? Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
Uwagi:
-
Jak ocenia Pan/i podział stref nadzoru przypadających na poszczególnych ratowników? Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
Uwagi:
-
Gdyby miał/a Pan/i na to wpływ, to co zmieniłby/łaby Pan/i w funkcjonowaniu zespołu – dla poprawy bezpieczeństwa na obiekcie?
-
Co należy Pana/i zdaniem bezwzględnie uczynić w ciągu następnych dni/tygodni, by (nazwa obiektu) był bardziej bezpieczny dla klientów?
-
Jak ocenia Pan/i współpracę z kierownikami zmiany? Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
Uzasadnienie:
-
Jak ocenia Pan/i współpracę z koordynatorem zespołu ratowniczego? Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
Uzasadnienie:
-
Jak ocenia Pan/i współpracę z pozostałymi pracownikami (nazwa obiektu)? Proszę zaznaczyć ocenę na pięciostopniowej skali, gdzie 1 oznacza ocenę bardzo niską, a 5 bardzo wysoką.
1....................2....................3....................4....................5
Uzasadnienie:
-
Czy chciałby/łaby Pan/i doskonalić swoja wiedzę i umiejętności w ratownictwie wodnym?
TAK NIE
Jeśli tak – to w jakim zakresie:
-
Z jakimi częściami (informacjami) z opracowanego dla (nazwa obiektu) audytu, został/a Pan/i zapoznany/a?
-
Z jakimi częściami (informacjami) z opracowanego dla (nazwa obiektu) audytu, chciałby/łaby się Pan/i zapoznać?
-
Czy uważa Pan/i, że w chwili obecnej na obiekcie jest bezpiecznie?
TAK NIE
Uzasadnienie:
- Proszę w tym miejscu napisać wszelkie sugestie, wnioski, obawy etc., które mogą być przydatne w udoskonalaniu warunków związanych z bezpieczeństwem (nazwa obiektu).
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
Mamy nadzieję, że pomoże nam to wypracować najlepsze możliwe rozwiązania dla zapewnienia bezpieczeństwa klientom (nazwa obiektu).
Prosimy o zwrot wypełnionej ankiety najpóźniej do dnia (termin) roku – do działu kadr.
Praktyczne znaczenie
Tak wdrażany audyt bezpieczeństwa, może posłużyć jako istotny element obrony, w procesie sądowym – po zaistniałym wypadku na obiekcie. Zakup niezbędnego sprzętu, odpowiednie oznakowanie, opracowanie dokumentów (regulaminów, procedur, schematów postępowania), zatrudnienie wykwalifikowanej kadry, włączenie specjalistów zewnętrznych a także bieżący nadzór nad wysoką jakością obsługi (w każdym wymiarze) – łącznie stanowią o trosce i stałej dbałości mającej zapewnić możliwe najlepsze warunki bezpieczeństwa na zarządzanym obiekcie.
Warto, a wręcz należy do procesu wdrażania audytu na obiekcie – włączyć zespół ratowniczy. Ostatecznie to właśnie ta grupa odpowiada za zdrowie i życie klientów. Stąd informacje pochodzące z przykładowej ankiety – mogą być bardzo przydatne w formułowaniu strategii działania w poszczególnych przypadkach, we wprowadzaniu zmian czy tworzeniu nowych regulacji. Pamiętać należy, że współtworzenie zasad (w każdym miejscu) wiąże się z większym przekonaniem o ich wartości. Dlatego, gdy narzucamy ratownikom gotowe normy i zasady – często pozostają w opozycji do tych rozwiązań. Gdy zaś są ich autorami (choćby częściowo) bardziej się z nimi identyfikują, cenią je i przestrzegają.
Tak więc – za obowiązujący i zalecony do przestrzegania można uznać audyt (opinię) tylko wówczas, gdy realizuje się jego zapisy w całości lub opracowuje na jego kanwie własne zasady bezpieczeństwa (dostosowane do konkretnych możliwości i specyfiki obiektu). W konsekwencji zarządzający winien zatwierdzić takie opracowanie do wdrożenia, a ratownicy winni otrzymać i przyjąć taki zbiór reguł do przestrzegania/stosowania (a nie tylko zapoznania z jego treścią). Końcowym elementem jest oczywiście egzekwowanie przyjętych postanowień i zasad przez pracowników (Michniewicz R., Opinia biegłego sądowego, op. cit.).
***
Autor: Iwona Michniewicz – doktor nauk o kulturze fizycznej. Instruktor ratownictwa wodnego, ratownik wodny od 1984 roku, z wieloletnią ratowniczą praktyką zawodową na wszystkich rodzajach akwenów. Biegły sądowy w dziedzinie ratownictwa wodnego. Doświadczony szkoleniowiec, badaczka obszaru ratownictwa. Założycielka i pierwsza Prezes Ratownictwa Wodnego Rzeczpospolitej (podmiotu uprawnionego do wykonywania ratownictwa wodnego), wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, Ekspert portalu Basenprof.
„Audyt bezpieczeństwa na przykładzie parku wodnego – cz. 1” www.basenprof.pl/aktualnosci/1632/audyt_bezpieczenstwa_na_przykladzie_parku_wodnego_-_cz_1.html