Rozmowy branżowe Konferencje Academy of Pool Experts Dodaj firmę Newsletter TV Basenprof

Ludzie branżywięcej

Zbigniew Szwarc
5 pytań do Prezesa Term Jakuba w Oławie, wiceprezesa PAiP
Jak długo jest Pan związany z branżą basenową?
Od początku 2012 roku, mówiąc bardziej dokładnie od stycznia 2012 roku. Natomiast, prezesem spółki jestem od pierwszego czerwca 2012, a więc to już nieco ponad 9 lat.
Z jakimi problemami wg Pana mają do czynienia najczęściej zarządcy dużych obiektów wodnych?
Przede wszystkim z brakiem zrozumienia ze strony klientów, jak skomplikowanym i kosztownym w utrzymaniu są obiekty basenowe. Głównym czynnikiem wpływającym na to jest technologia. Następnie, jakim wymaganiom higienicznym musimy sprostać, aby spełnić wymogi aktualnego rozporządzenia, a także świadomość, że podlegamy prawom rynku pod względem kosztów mediów, pracy, utrzymania obiektów a teraz w ciągu kilku ostatnich lat drastycznie rosną. No i kwestia higieny, edukacji w tym zakresie, przestrzegania zasad związanych z bezpieczeństwem higienicznym.
Jak zatem starają się Państwo w Termach Jakuba poprawić, a zarazem rozpowszechnić tą świadomość, jeżeli mówimy tutaj o zasadach higieny na basenie?
Robimy to co jest w naszej mocy, a więc wykorzystując dostępne kanały informacyjne przekazywać treści szczególnie w formie graficznej. Porzuciliśmy już styl informowania, który tak naprawdę nie mówił o konkretach. Jasno i klarownie przekazujemy treści dotyczące higieny i zagrożeń wynikających z braku stosowania się do nich. Staramy się co roku przeprowadzić akcję uświadamiające. Kręcimy filmy, są one dostępne między innymi na You Tube. Informujemy w nich dlaczego to jest niezbędne i konieczne, aby mieć stosowny strój, myć się, a także o tym, iż letnie klapki, które wzięliśmy na basen to nie koniecznie klapki basenowe. Klapki basenowe są dedykowane tylko i wyłącznie na basen. Nieustannie podkreślam, że system uzdatniania wody nie niweluje zagrożeń niczym woda, w której zanurzymy zapaloną zapałkę. Mam wrażenie, że cześć klientów w ten sposób wyobraża sobie dezynfekcję. Nie ważne, co do wody wniesiemy, ona magicznie sobie z tym poradzi. Jak w każdym systemie bezpieczeństwa, podstawą jest prewencja. Posiłkując się metodą 20/80 Pareto można założyć, że większość klientów stosuje się do zasad higienicznych i ich przestrzega. Niestety mniejszość, która to ignoruje, może negatywnie wpłynąć na poziom higieny i odczucia pozostałych klientów. Niezbędne, dlatego jest przyjęcie zasad, które umożliwiają zachowanie bezpieczeństwa. Podstawą jest prewencja i zapobieganie, a nie zmaganie się z negatywnymi skutkami zaniechać i ignorancji. Jestem zdania, iż bardzo dużą rolę odgrywa edukacja i liczę na to, że prędzej czy później ten system edukacji powszechnej szczególnie w szkołach mocno uwypukli jak ważne są zasady higieny. Mam nadzieje, jeżeli mielibyśmy się doszukiwać jakichkolwiek pozytywów pandemii wirusa SARS-CoV-2, pokaże jak ważne jest mycie się, dezynfekcja i jak bardzo są one istotne dla naszego zdrowia. Reasumując, w miarę naszych możliwości staramy się wykorzystywać dostępne kanały, aby o tym klientów informować A przede wszystkim unikać kompromisów dotyczących higieny i zasad bezpiecznego korzystania z obiektu.
Co wg Pana branża basenowa powinna podkreślać, na czym się skupiać?
Według mnie branża basenowa powinna się skupiać nie na samej wodzie, jako aspekcie postawy działalności tylko podkreślać prozdrowotne zalety korzystania z obiektu, czyli kształtowanie nawyków prozdrowotnych. Powinna się skupić na integracji społecznej, aby tego typu obiekty stawały się miejscami przyjaznymi dla różnych grup społecznych, unikać jakiegokolwiek wykluczenia, ze względu na wiek czy rodzaj niepełnosprawności. Przyciągać ludzi aktywnych, którzy niekoniecznie muszą być związani z wodą, ale staną się magnesem dla innych. Uważam, że osoba żyjąca aktywnie, również zostanie klientem basenu. Po prostu wyjść poza taką strefę czysto technologiczną. Ona jest ważna, ponieważ jest podstawą naszej działalności, ale to z niej wynikają nasze propozycje wartości dla klientów. Ponadto warto też podkreślać walory ekologiczne. Posiadamy nowoczesne technologie, systemy odzysku ciepła, wytwarzamy lub korzystamy z ekologicznych źródeł energii. Bardziej powinniśmy akcentować walory zdrowotne i ekologiczne obiektów basenowych. Według mnie to jest trop za którym warto podążać.
Jak polskie baseny kształtują się w środowisku międzynarodowym? Czy czegoś jeszcze im brakuje, jak powinny się modernizować? Czy idą w dobrym kierunku?
Myślę, że tak. Przede wszystkim zebraliśmy duże doświadczenie po takim przełomie po wstąpieniu do Unii Europejskiej w 2004 roku gdzie możemy zaobserwować bum związany z budowaniem basenów i architekci w moim przekonaniu też nauczyli się projektować lepsze obiekty i coraz więcej też wykonawców, którzy potrafią je budować. Natomiast, myślę, że tu bardziej bym się skłaniał w stronę tego, aby prawodawstwo było przewidywalne, żebyśmy nie spotykali się ze zmianami prawnymi dotyczących higieny, które, np. wiele obiektów pozbawiło możliwości prowadzenia zajęć z dziećmi do lat trzech. De facto, oznacza to konieczność posiadania odrębnej niecki. Myślę, również, że bardziej przewidywalność tego typy rozwiązań jest czymś z czym my musimy się mierzyć i to nas de facto ogranicza, bo w moim przekonaniu obiekty generalnie spełniają swoją funkcję. Natomiast, dobrze przy każdym biznesowym rozwiązaniu, dobrze, żeby były poparte jakimś modelem biznesowym, gdzie możemy się przyjrzeć plusom i minusom rozwiązania i tego co być powinno. Czy powinno być bardziej rozwijane strefy spa czy sportowe, czy powinny być osobne wejścia, ale tu już bym powiedział, że to jest analiza rynku. Inaczej będzie w dużym mieście wojewódzkim, będzie inaczej w mieście do stu tysięcy, które prawdopodobnie będzie miało jeden dwa obiekty pod nosem, a będzie inaczej tak jak u mnie, gdzie 30 tys. miasto i troszeczkę inne będą oczekiwania. Natomiast, ja bym bardziej postawił na taką przewidywalność prawa i dialog co z tymi co to prawo tworzą, żeby ten głos branżowy po prostu był wysłuchiwany, a nie na takiej zasadzie, że tworzymy prawo, a potem albo ograniczamy działalność obiektów, albo zmuszamy ich do ponoszenia dodatkowych kosztów.

















Konferencja Hotel Spa Baseny i Saunaria


Academy od Pool Experts


Agencja Rozwoju Infrastruktury Basenowej



Copyrigth Basenprof © 2012-2024. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie bez zgody Wydawcy zabronione.