Anna Kątna
2024-06-05
Rozmowa z Anną Kątną o projektowaniu usług w obiektach spa&wellness
zajmuje się konsultingiem i pre-openingiem spa and wellnes, gabinetów urody czy klinik medycyny estetycznej. Jako doradca jest autorką wielu koncepcji spa, day spa i gabinetów beauty.
Sektor spa & wellness nie dotyczy już tylko luksusowych hoteli. Obecnie coraz więcej obiektów, zarówno hotelowych, jak i Aquaparków poszerza zakres swoich usług właśnie o ten segment. Klienci oczekują dodatkowych wrażeń, relaksu, coraz chętniej dbają o zdrowie i wygląd zewnętrzny. Dlatego spa & wellnes notuje ogromny rozwój. Redaktor naczelna portalu Basenprof rozmawia z Anną Kątną o tym, jak zaprojektować w obiekcie rentowne i odnoszące sukcesy Spa.
Diana Sinkiewicz: Aniu, co myślisz o rynku beauty, spa and wellness w Polsce?
Anna Kątna: Rynek beauty, spa & wellness w Polsce jest już bardzo dojrzały, a stale rosnąca liczba nowych obiektów powoduje, że konkurencyjność na nim ciągle rośnie. Niestety ten rynek jest jednocześnie dość nijaki, kolejne obiekty powstają bez oryginalnego pomysłu i w sposób powtarzalny.
Stworzenie unikalnego miejsca, do którego Goście będą stale wracać, wymaga zbudowania oferty opartej na ciekawej koncepcji, dlatego właśnie tworzenie menu spa zaczynamy od koncepcji, przesłania, filozofii spa, a nie od projektu u architekta.
Wybierz motyw przewodni - bądź niekonwencjonalny. Zaskocz swoich Gości, bądź oryginalny, szukaj unikalnych rozwiązań, a nie powielaj już istniejących pomysłów i filozofii spa. To, co chcemy „zaoferować” Gościom wykreuje wygląd spa i strefy zabiegowej. Ważne jest przy tym, aby zachować konsekwencję, by wystrój i oferta zabiegowa były zbudowane wokół Twojego przesłania, Twojej idei.
Zatem menu spa to „gwiazda” naszego dzisiejszego wywiadu, a poznanie tego sekretu pozwoli nam stworzyć dobrze prosperującą strefę spa & wellness. Od czego zatem zacząć? Jak stworzyć rentowne menu spa i odnieść sukces?
Anna Kątna – od wielu lat managerka w 4 i 5-gwiazdkowych hotelach spa, kosmetolog, praktyk projektowania usług i obiektów beauty, organizacji pracy personelu i podnoszenia standardów jakości. Kompleksowo
W pierwszej kolejności wybieramy grupę odbiorców, do których chcemy dotrzeć z naszą ofertą. Przygotowanie oferty do odpowiedniej grupy docelowej pozwala wyróżnić się i stworzyć ideę zabiegów przeznaczonych dla konkretnych Gości. Oferta może być też ogólna, skierowana dla wszystkich, ale warto rozważyć stworzenie:
- spa tylko dla Pań – gdzie bez skrępowania będą odpoczywać tylko kobiety,
- spa tylko dla Panów – jako miejsce przykładowo nieformalnych spotkań biznesowych,
- spa w hotelu tylko dla dorosłych – jako miejsce, w którym unikniemy dylematów związanych ze strefą nagości, ale także zapewniamy Gościom wypoczynek z dala od rodzinnego zgiełku.
Gdy mamy już wybraną grupę odbiorców, wybieramy charakter miejsca.
W zależności od tego, gdzie powstanie nasz obiekt, możemy stworzyć spa o różnym charakterze:
- day spa,
- health spa,
- medical spa z zabiegami z zakresu medycyny estetycznej,
- medical spa o profilu fizjoterapeutycznym - czyli luksusowe sanatorium,
- hotel spa wellness & conference/coroprate z dominującą ofertą konferencyjną dla grup,
- eco spa czy green spa o profilu ekologicznym, w zgodzie z naturą,
- ayurvedic holistic spa o podejściu holistycznym, zarówno do ciała jak i dla ducha.
Dopiero potem możemy wybrać motyw przewodni. Przedstawię kilka możliwości.
Bazując na możliwościach, jakie daje nam lokalizacja czy otoczenie obiektu, możemy wykreować motyw przewodni, czerpiący z okolicznych zasobów naturalnych, regionalnej historii lub tradycji. Czyli motywem przewodnim w tym przypadku będą lokalne zasoby.
Motywem przewodnim może też być egzotyka. Co sprzedajemy w takim spa? Wspomnienia. W takimmiejscu pozwalamy Gościom wrócić do przyjemnych chwil życia, czyli na przykład do wakacji. Spa w stylu balijskim, tajlandzkim, afrykańskim to świetny pomysł.
Tworząc unikalną koncepcję spa, nie możemy pominąć wątku proekologicznego. Obejmuje on zarówno wykorzystanie w obiekcie rozwiązań, które pozwalają oszczędzać wodę czy energię, jak i skupia się na oferowaniu zabiegów opartych na naturalnych kosmetykach i produktach posiadających certyfikat ekologiczny.
I na koniec proponuję mój ulubiony motyw przewodni - silence spa, czyli ciche spa. Podczas spotkania Global Wellness Summit 2016 w Austrii ten pomysł na spa należał do ważniejszych trendów wyznaczonych przez grono ekspertów z całego świata. Mnie ten pomysł przekonuje i zgadzam się z tym konceptem w całości. Znaczenie takiego wypoczynku rozumieją nie tylko osoby, które na co dzień pracują w warunkach permanentnego stresu czy hałasu, ale także Ci, którzy dobrze wypoczywają tylko w ciszy.
A co jeśli nie mamy pomysłu i co najgorsze nie chcemy wydać pieniędzy aby zatrudnić Ciebie?
I tutaj Cię zaskoczę. Mam rozwiązanie, które gwarantuje sukces. Zdecydujmy się na wybór znanej marki. Gdy naszym motywem przewodnim będzie marka o ugruntowanej pozycji na rynku, możemy skorzystać z gotowych koncepcji biznesowych bazujących na systemie franczyzowym. Musimy się jednak liczyć z tym, że tego typu rozwiązania kosztują i dają nam niewielkie szanse na freestyl.
Istnieje jeszcze opcja „kopiuj wklej” od konkurencji, ale tego rozwiązania nie polecam. I nie wróżę sukcesu osobom, które z niego skorzystają.
Aniu, a czym Ty się kierujesz tworząc menu spa w obiektach, z którymi współpracujesz?
Gdy ludzie odwiedzają Twoje niezwykłe miejsce, oczekują niecodziennych doznań, dlatego staram się zaskakiwać i szukać nietuzinkowych rozwiązań. Tworzę miejsca, w których zapraszam do mojego świata spa, a nie jedynie na zabiegi. Tworzę zespół a nie tylko zatrudniam pracowników. Tworzę public relations, zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny. Menu spa to nie tylko zabiegi i rytuały, ale wszelkie wrażenia i doznania, które towarzyszą wizytom w miejscu beauty.
Dziękuję serdecznie za rozmowę.
Sektor spa & wellness nie dotyczy już tylko luksusowych hoteli. Obecnie coraz więcej obiektów, zarówno hotelowych, jak i Aquaparków poszerza zakres swoich usług właśnie o ten segment. Klienci oczekują dodatkowych wrażeń, relaksu, coraz chętniej dbają o zdrowie i wygląd zewnętrzny. Dlatego spa & wellnes notuje ogromny rozwój. Redaktor naczelna portalu Basenprof rozmawia z Anną Kątną o tym, jak zaprojektować w obiekcie rentowne i odnoszące sukcesy Spa.
Diana Sinkiewicz: Aniu, co myślisz o rynku beauty, spa and wellness w Polsce?
Anna Kątna: Rynek beauty, spa & wellness w Polsce jest już bardzo dojrzały, a stale rosnąca liczba nowych obiektów powoduje, że konkurencyjność na nim ciągle rośnie. Niestety ten rynek jest jednocześnie dość nijaki, kolejne obiekty powstają bez oryginalnego pomysłu i w sposób powtarzalny.
Stworzenie unikalnego miejsca, do którego Goście będą stale wracać, wymaga zbudowania oferty opartej na ciekawej koncepcji, dlatego właśnie tworzenie menu spa zaczynamy od koncepcji, przesłania, filozofii spa, a nie od projektu u architekta.
Wybierz motyw przewodni - bądź niekonwencjonalny. Zaskocz swoich Gości, bądź oryginalny, szukaj unikalnych rozwiązań, a nie powielaj już istniejących pomysłów i filozofii spa. To, co chcemy „zaoferować” Gościom wykreuje wygląd spa i strefy zabiegowej. Ważne jest przy tym, aby zachować konsekwencję, by wystrój i oferta zabiegowa były zbudowane wokół Twojego przesłania, Twojej idei.
Zatem menu spa to „gwiazda” naszego dzisiejszego wywiadu, a poznanie tego sekretu pozwoli nam stworzyć dobrze prosperującą strefę spa & wellness. Od czego zatem zacząć? Jak stworzyć rentowne menu spa i odnieść sukces?
Anna Kątna – od wielu lat managerka w 4 i 5-gwiazdkowych hotelach spa, kosmetolog, praktyk projektowania usług i obiektów beauty, organizacji pracy personelu i podnoszenia standardów jakości. Kompleksowo
W pierwszej kolejności wybieramy grupę odbiorców, do których chcemy dotrzeć z naszą ofertą. Przygotowanie oferty do odpowiedniej grupy docelowej pozwala wyróżnić się i stworzyć ideę zabiegów przeznaczonych dla konkretnych Gości. Oferta może być też ogólna, skierowana dla wszystkich, ale warto rozważyć stworzenie:
- spa tylko dla Pań – gdzie bez skrępowania będą odpoczywać tylko kobiety,
- spa tylko dla Panów – jako miejsce przykładowo nieformalnych spotkań biznesowych,
- spa w hotelu tylko dla dorosłych – jako miejsce, w którym unikniemy dylematów związanych ze strefą nagości, ale także zapewniamy Gościom wypoczynek z dala od rodzinnego zgiełku.
Gdy mamy już wybraną grupę odbiorców, wybieramy charakter miejsca.
W zależności od tego, gdzie powstanie nasz obiekt, możemy stworzyć spa o różnym charakterze:
- day spa,
- health spa,
- medical spa z zabiegami z zakresu medycyny estetycznej,
- medical spa o profilu fizjoterapeutycznym - czyli luksusowe sanatorium,
- hotel spa wellness & conference/coroprate z dominującą ofertą konferencyjną dla grup,
- eco spa czy green spa o profilu ekologicznym, w zgodzie z naturą,
- ayurvedic holistic spa o podejściu holistycznym, zarówno do ciała jak i dla ducha.
Dopiero potem możemy wybrać motyw przewodni. Przedstawię kilka możliwości.
Bazując na możliwościach, jakie daje nam lokalizacja czy otoczenie obiektu, możemy wykreować motyw przewodni, czerpiący z okolicznych zasobów naturalnych, regionalnej historii lub tradycji. Czyli motywem przewodnim w tym przypadku będą lokalne zasoby.
Motywem przewodnim może też być egzotyka. Co sprzedajemy w takim spa? Wspomnienia. W takimmiejscu pozwalamy Gościom wrócić do przyjemnych chwil życia, czyli na przykład do wakacji. Spa w stylu balijskim, tajlandzkim, afrykańskim to świetny pomysł.
Tworząc unikalną koncepcję spa, nie możemy pominąć wątku proekologicznego. Obejmuje on zarówno wykorzystanie w obiekcie rozwiązań, które pozwalają oszczędzać wodę czy energię, jak i skupia się na oferowaniu zabiegów opartych na naturalnych kosmetykach i produktach posiadających certyfikat ekologiczny.
I na koniec proponuję mój ulubiony motyw przewodni - silence spa, czyli ciche spa. Podczas spotkania Global Wellness Summit 2016 w Austrii ten pomysł na spa należał do ważniejszych trendów wyznaczonych przez grono ekspertów z całego świata. Mnie ten pomysł przekonuje i zgadzam się z tym konceptem w całości. Znaczenie takiego wypoczynku rozumieją nie tylko osoby, które na co dzień pracują w warunkach permanentnego stresu czy hałasu, ale także Ci, którzy dobrze wypoczywają tylko w ciszy.
A co jeśli nie mamy pomysłu i co najgorsze nie chcemy wydać pieniędzy aby zatrudnić Ciebie?
I tutaj Cię zaskoczę. Mam rozwiązanie, które gwarantuje sukces. Zdecydujmy się na wybór znanej marki. Gdy naszym motywem przewodnim będzie marka o ugruntowanej pozycji na rynku, możemy skorzystać z gotowych koncepcji biznesowych bazujących na systemie franczyzowym. Musimy się jednak liczyć z tym, że tego typu rozwiązania kosztują i dają nam niewielkie szanse na freestyl.
Istnieje jeszcze opcja „kopiuj wklej” od konkurencji, ale tego rozwiązania nie polecam. I nie wróżę sukcesu osobom, które z niego skorzystają.
Aniu, a czym Ty się kierujesz tworząc menu spa w obiektach, z którymi współpracujesz?
Gdy ludzie odwiedzają Twoje niezwykłe miejsce, oczekują niecodziennych doznań, dlatego staram się zaskakiwać i szukać nietuzinkowych rozwiązań. Tworzę miejsca, w których zapraszam do mojego świata spa, a nie jedynie na zabiegi. Tworzę zespół a nie tylko zatrudniam pracowników. Tworzę public relations, zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny. Menu spa to nie tylko zabiegi i rytuały, ale wszelkie wrażenia i doznania, które towarzyszą wizytom w miejscu beauty.
Dziękuję serdecznie za rozmowę.
Autor: Portal Basenprof
Przeczytaj także:
„VI Konferencja Hotel Spa BASENY I SAUNARIA – fotorelacja” - www.basenprof.pl/aktualnosci/3736/vi_konferencja_hotel_spa_baseny_i_saunaria_-_fotorelacja.html
„Automatyczna bezdotykowa mobilna stacja do dezynfekcji stóp” - www.basenprof.pl/artykuly/3746/automatyczna_bezdotykowa_mobilna_stacja_do_dezynfekcji_stop.html
„Chronimy jeszcze mocniej - nowe obowiązki dla obiektów” - www.basenprof.pl/artykuly/3694/chronimy_jeszcze_mocniej_-_nowe_obowiazki_dla_obiektow.html
„VI Konferencja Hotel Spa BASENY I SAUNARIA – fotorelacja” - www.basenprof.pl/aktualnosci/3736/vi_konferencja_hotel_spa_baseny_i_saunaria_-_fotorelacja.html
„Automatyczna bezdotykowa mobilna stacja do dezynfekcji stóp” - www.basenprof.pl/artykuly/3746/automatyczna_bezdotykowa_mobilna_stacja_do_dezynfekcji_stop.html
„Chronimy jeszcze mocniej - nowe obowiązki dla obiektów” - www.basenprof.pl/artykuly/3694/chronimy_jeszcze_mocniej_-_nowe_obowiazki_dla_obiektow.html